Thursday, July 8, 2010

"Ini Bukan Agen"

Di Awal Bulan Julai - Hampir Maghrib sekitar 7.30 Malam, saya telah mendapat panggilan talefon daripada saudara kandung saya memaklumkan terdapat tawaran kerja kosong di salah sebuah bank terkemuka di Malaysia .
Saya yang merupakan salah seorang manusia yang menginginkan kerja lain sungguh teruja dengan tawaran kerja tersebut.Dalam Hati ini berkata-kata " Moga-moga ada rezeki aku kali ini".

Keesokkan harinya,saya cuba untuk menelefon nombor yang diberikan oleh saudara kandung saya untuk bertanyakan tentang jawatan kosong tersebut.Percubaan pertama "GAGAL" tidak diangkat.
Hati telah berdetik" dah agak dah,xangkat,malas lah"

Malam tepat 11.30,Orang yang mencari pekerja itu menelefon saya,Dalam Keadaan Mamai dan suara yang " comel' saya menjawab panggilan beliau (baca: seperti orang mabuk todi !saya tak ingat apa yang saya cakap dengan beliau")


Pagi Keseokannya,saya menghantar SMS kepada beliau mengenai jawatan yang ditawarkan,berikut antara temubual saya dengan beliau di telefon:

saya: assalamualaikum,en.Iskandar ye?
Dia : Ye ,saya
Saya: Begini,saya ada terbaca iklan jawatan kosong di A******( Nama Bank),Bagaimana yer saya ingin memohon jawatan tersebut? Adakah saya perlu mengisi borang di website bank,atau email terus kepada encik?
Dia: AAaaaaa....Bila U Free?Kita Jumpa!( Jawap dalam keadaan tergagap-gagap)
Saya: Jumpa??!!!nak buat apa??( Dengan bodohnya saya menjawab)
Dia: Boleh cerita pasal benda ini dengan lebih jelas lagi.
Saya: Ini Bukan Agen kan ??( betul2 nak tahu status jawatan )
Dia : Eh,Bukan!!(Tanda seru dibelakang menunjukan kesungguhan beliua menidakkan soalan saya)
Saya : ermmm..saya fikir dulu ...
Dia: OK,Baik !Bye

Telefon diletak,Hati ini mula tidak selesa dengan perbualan tadi.Hp saya berbunyi 1 SMS diterima daripada Iskandar " Datang ke A******(Nama Bank) ,Jam 11.00am dan bawa sekali resume anda .."

Hati dan akal mula bermain teka-teki " Nak pergi ke tak nak??".Nekad dan Bulat hati ini menjawab "Pergi dan Cuba!"

5 Julai 2010( 10.00 Am)- Saya dan saudara kandung saya telah pergi ke Bank tersebut untuk menghadiri sesi temuduga en.Iskandar.

Pandangan Pertama Saya setiba masuk :
1) Ini Bukan Bank ,Ini salah satu cabang dari bank( baca : sebab dia tulis ASSURANCE dibelakang)
2) uikkkk!!seksinya staf2 dekat sini!!pakai kemaja sampai nak terkeluar "aset" walaupun bertudung ( wanita) ,habislah aku kerja dekat sini,dahla sangat innocent dan nerd!hari-hari baju kurung dan tak pandai bergaya T_T.
3)Sampai Tingkat Atas ,Lagi satu Masalah ,Kalau banyak department takpe Ini Macam banyak Company lain-lain bernaung atas 1 nama bank! AHHH!!sudah!!.Paling tak menyedapkan hati ada perkattan " Agent " dekat belakang!
4) tak jumpe Iskandar! cube telefon beliau..lali die keluar.Pandangan Pertama: GEMUK,NAMPAK SANGAT TAK BIJAK,GAGAP!(itu paling saya benci!)

Sesi Interview pula:
1) Isi Borang Application( 1 HELAI SAHAJA!!!ni isi borang mintak kerja kt KFC ke apa?Kfc pun berkeping2!!)
2) sesi interview dimulakan dengan sangat BODOH sekali,Di ulang BODOH!!!!(baca : Eh!!U tinggal dekat kg.d**** ek,kenapa tak penah nampak?)
3)Dia bercakap dengan terGAGAP-GAGAP!!diulang GAGAP!!( baca: saya sangat benci dengan orang gagap( tak yakin) bukan gagap semulajadi,menyebabkan saya rasa saya lebih HEBAT dari dia )
4) Sesi interview di KUASAI oleh SAYA!! saya yang banyak melontarkan pendapat saya !!
5) Pernyataan beliau " TIADA GAJI TETAP HANYA BERDASARKAN KOMISEN"(baca: INI YANG BUAT SAYA SANGAT MARAH!!Dia cakap ini Bukan AGENT!!kenapa Tidak BERGAJI?)
6) saya dah tiada mood !!( baca: saya telah mempersoalkan PEMBOHONGAN beliau,dan seperti biasa dia jawab dalam keadaan GAGAP!(uhhh!!hate it!!)
7) Saya keluar dengan rasa BODOH!!(baca: Saya namakan hari itu Hari bodoh saya)


*******
1)Jangan sesekali percaya dengan tawaran kerja daripada flyers terutama jawatan kolar putih
2) Pastikan orang Interview itu LEBIH BIJAK dari anda dan TIADA SINDROM GAGAP!.
3) saya sangat berharap si ISKANDAR itu membaca LUAHAN HATI SAYA !

No comments:

Post a Comment