Thursday, July 8, 2010

Maaf !! Saya bukan Jual bayi!

8hb Julai 2010 ( sekitar jam 4.00 petang ) - Terasa letih dengan kerja-kerja yang bertimbun-timbun di pejabat,lalu saya on facebook untuk seketika.Mata saya tertacap ( ada ke penggunaan perkataan ini) dengan satu post oleh rakaj FB saya " IBU ANGKAT DIPERLUKAN" disertakan dengan gamabar bayi baru lahir berusia 2 hari.

Saya terus tertarik dengan post beliau,dalam hati saya " wow!! she have a good skill marketing"
saja saya meletakaan comment dalam post beliau " good advertisement!well done" dengan tegas die memberitahu " Maaf!! saya bukan jual bayi!!'

saya maklumkan kepada beliau saya tak mengangap anda menjual bayi tapi saya menyatakan cara pengiklana awak sangat bagus.Namun hati kecil saya tetap menyatakan ia seperti " Menjual BAYI!!". Saya ada bertanyakan beliau perihal dan latar belakang bayi tersebut ( seperti wartawaan yang sangat suka menyibuk saya ini) walaupun hakikatnya saya tidak berminat dengan bayi tersebut ,Berikut adalah butir-butir yang saya perolehi dari beliau

Jantina Bayi : Perempuan
Berat : 2.27kg
Asal/Keturunan : Indonesia
Status : Tidak dapat disahkan ( anak halal/haram)
Syarat untuk mengambil Bayi Ini : Perlu membayar kos bersalin ( RM4500) dan Kos Sara Hidup Ibu Bayi ( RM3000)

Setelah melihat butiran yang diberikan,Hati saya berdetik "Ya!! ini penjualanan bayi secara tak langsung !!!"

****
Masih terdapat ramai orang yamg tidak faham isu memperdagangakan manusia
Bagaimana pula jika saya buat laporan pada pihak berwajib?

No comments:

Post a Comment